“Had u het rapport al bekeken? “
“Ja, ik ben wel wat geschrokken, want zulke punten ben ik niet gewoon… “
“Tja, het heeft te maken met een andere beoordeling. De toetsen voor het vierde leerjaar blijven hetzelfde. “
“Dat betekent dus dat Adil wel goede punten heeft.”
“De resultaten zien er niet slecht uit, maar door ze in een nationale normering te zetten, komt alles een stukje lager te liggen”
“Maar dat is toch niet eerlijk, zo krijgt iemand niet de punten die hij verdient en ik heb zoveel met Adil geoefend.”
“Ja mijnheer, het is wel een duidelijker beeld waar uw zoontje zich bevindt in vergelijking met ander Belgische kinderen. “
“Ja maar doen ze dit dan in alle scholen ?”
“Nee, een school bepaalt zelf welke toetsen en registratie gebruikt worden.”
“Maar dat kan toch niet. Op het familiefeest worden er punten vergeleken. U begrijpt toch ook wel dat mijn zoontje er op deze manier geen goede beurt maakt .”
“Het is wat u belangrijk vindt uiteraard … een duidelijk , realistisch beeld of een mooi resultaat om indruk te maken bij neefjes en nichtjes.”
“Ik kan hier echt niet mee akkoord gaan. Ik sta erop dat de punten weergegeven zijn zoals ik ze op de toetsen zie.”
“Wij hebben er als school voor gekozen om de punten weer te geven volgens de Belgische normering. Het is jammer dat dit u volgens u geen correct beeld is.”
“Ik neem dit niet , ik ga hiermee verder.”
“Mijnheer, we hebben veel tijd en zorg besteed aan het verbeteren en de resultaten in de tabellen te zetten. Als u hiervoor geen begrip heeft, dan kunnen we dat alleen maar betreuren”
“Ik sta erop dat deze punten aangepast worden, desnoods schrijf ik naar de inspectie zodat zij kunnen ingrijpen, mijn zoontje zal zich niet hoeven te schamen voor zijn neefjes en nichtjes. “
“Als u hoge cijfers absoluut belangrijker vindt, dan stel ik voor dat u dit potje Tipp-ex gebruikt om de punten naar eigen goeddunken aan te passen . U kan dan zelfs overal het maximum resultaat invullen. U zal dan een prachtige indruk maken op uw familie….”